NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
(353) قال
ابن شهاب:
أخبرني سعيد
بن خالد بن
عمرو بن عثمان،
وأنا أحدثه
هذا الحديث؛
أنه
سأل عروة بن
الزبير عن
الوضوء مما
مست النار؟
فقال عروة:
سمعت عائشة،
زوج النبي صلى
الله عليه
وسلم تقول:
قال رسول الله
صلى الله عليه
وسلم "توضؤوا
مما مست النار".
{….}
İbni Şihab dedi ki: ana
Said b. Halid b. Amr b. Osman haber verdi. Ben kendisine bu hadîsi rivayet
ederken o da:
Ateşten pişen şeylerden
dolayı abdest almak lazım gelip gelmiyeceğini Urvetü'bnü Zübeyr'e sorduğunu
söyledi. Urve Şöyle demiş:
Ben Nebi (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem)'in zevcesi Aişe'yi «Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
:
«Ateşte pişen şeyler den
sonra abdest alın.» buyurdular, derken işittim.
İzah:
Buradaki birinci
rivayetin senedindeki Abdülmelik b. Ebî Bekr b. Abdurrahman b. Haris b. Hişam
yerine bazı nüshalarda Abdullah b. Ebî Bekr denildiği yani Abdülmelik'in yerine
Abdullah'ın konulduğu görülmüşse de bunun hata olduğunu Ebu Ali el-Gassani ve
başkaları beyan etmişlerdir. Doğrusu burada zikredilendir.
İkinci rivayetteki
Abdullah b. İbrahim b. Kaariz'ın yerine Müslim Cuma bahsinde İbrahim b.
Abdillah b. Kaarız'ı zikretmiştir. Bu isim hakkında ulema ihtilaf etmişlerdir.
İmam Müslim adeti vecihle burada da evvela mensuh hadisleri, sonra onları
nesheden rivayetleri zikretmiştir. Diğer hadîs imamlarının dahi bu gibi
yerlerde adetleri Müslim'in adeti gibidir. Filhakika yukarıdaki üç rivayet
ateşte pişen et ve süt gibi şeyleri yemenin abdesti bozduğuna delalet
ediyorsada sonraki hadisler bozmadığını göstermektedirler. Ebu Hureyre hadîsi
mescitte abdest almanın caiz olduğuna delildir.